Spil Guider > videospil > alle video game > 'Super Mario Galaxy 2' anmeldelse

'Super Mario Galaxy 2' anmeldelse

Alles favorit semi-fede, mustachioed, tilstoppe-clearing italiensk er tilbage i en franchise, der har været stort set efterfølger fri (begge Super Mario Brothers 2 og 3 fotos var mere re-fantasi end fortsættelser). Super Mario Galaxy 2
er bare, at-en efterfølger til sin 2007 forgænger-og ligesom Star Wars
, Spider-Man
eller The Godfather
, efterfølgeren perfektionerer hvad var så godt om originalen.

Nintendos store ændringer

helt fra begyndelsen af ​​ Super Mario Galaxy 2
, kan vi mærke, at Nintendo har gjort en hel del forskning om, hvad spillerne ønskede i efterfølgeren. Spillet er nu en historie pakket inde i en tutorial og i stedet for begyndelsen niveau er ligesom starten af ​​ Super Mario Galaxy
hvor Mario gjorde en lille planet-hopping, SMG 2
starter med side -scrolling handling og en hyldest til den første Super Mario Brothers
, der tager sigte på nye spillere, der var kommet fra at spille Ny Super Mario Brothers Wii
.

nu, Mario rejser gennem Mushroom Kongerige til at finde, at Bowser er tilbage og omkring halvtreds gange større end han var før. Selvfølgelig Bowser kidnapper Prinsesse Peach igen (vi aldrig fortalt Bowser motiver i disse spil) og Mario bliver alene med ingen anvendelse. Det betyder ikke vare længe men når en venlig Luma (baby-stjerner fra SMG 1
) opkaldt Lubba kommer til Marios støtte. Ligesom det første spil, Mario forbliver ombord på et rumskib slags (i SMG 1
, det var en rumstation, fordobles som et skib), men denne gang, at skibet ikke er synonymt med niveauet kortet. Det er snarere en sjov lille legeplads, hvor Mario kan øve eller bare køre rundt med en stigende mængde af elementer og figurer, der bliver tilgængelige, når visse niveauer er slået. Den store ændring her er, at for at få adgang til niveauer, Mario kun behov gå op til hjulet, der styrer rumskibet (som er i øvrigt en gigantisk Mario hoved). Når han går til hjulet, en SMB3 /SMW /NSMBW
niveau map åbner op, hvilket gør det meget lettere at flytte mellem niveauer og verdener, og dette virkelig kommer i handy.

Ligesom sin forgænger, Super Mario Galaxy 2 s
niveauer er spredt blandt seks forskellige verdener, som hver har et antal galakser. Hver galakse har flere stjerner til at få (120 i alt, som først pioner af Mario 64
), men i modsætning til det første spil, hvor nogle niveauer havde op til syv stjerner, der er ingen her, der har mere end fire. Det betyder flere niveauer end det første spil og mere lykke for spillerne. Faktisk SMG 2
har halvtreds forskellige galakser, mens SMG 1
havde omkring 40. Dette er især at bemærke, da antallet af niveauer her er en af ​​de mest væsentlige elementer i spillet, er, at Mario er stadig et platformspil og kun et platformspil. Det er derfor utroligt, hvordan et spil denne godt kan give den samme følelse af tilfredshed som en gennemspilning af Mass Effect
.

Ret off the bat, den første rigtige niveau du spiller (en spredt række forstæder græsplæne -lignende platforme med hvide hegn og alle) viser, hvor lidt, hvis overhovedet Nintendo sammenknebne motoren. Mario spiller og føles det samme, som han gjorde i SMG 1
hvor kontrollen var allerede perfekt. Mario har et gigantisk antal træk (næsten alle spring, selvfølgelig), men de er så intuitivt, at man ikke, men kan bidrage til at tro, at du dybest set styrer ham med en knap. Fordi dette spil er en efterfølger, havde Nintendo ikke at spilde tid på at forsøge at re-forestille, genopfinde, eller genstarte Mario. De havde bare at fastsætte, hvad virkede ikke (meget lidt) og udvide hvad virkede (stort set alt).

For det andet, spillets design er den samme som den første. Det introducerer dig til et koncept, indtil du har styr på det tidligt, og senere vender tilbage til denne samme koncept, men med ekstra udfordring og drejninger. Den lærer dig næsten som om hvert niveau er en test. Gåderne er ikke åbenlys, de er skjult. Spillet vil fortælle dig at prøve spinning samtidig med at hoppe. Derefter vil det næste niveau indeholder spring, som kun kan tilgås af spinding og hoppe. Alligevel spillet aldrig fortæller dig præcis, hvad det vil have dig til at gøre, medmindre, selvfølgelig, du får meget fast. De forskellige niveauer i Mario Galaxy 2
er lovligt anderledes. Sikker på, du er altid Mario (eller Luigi) og ganske, du næsten altid har de samme bevægelser, men hvert niveau er så forskellige, at nogle kunne være hele spil til sig selv. Men mere om det senere.

Forskelle mellem SMG 1
og SMG 2

Så hvis så meget er det samme, lad os tale om, hvad der er forskellige. Igen, verdenskort er tilbage og mere nyttigt end nogensinde. Hvad mere er, at man ikke behøver at få alle 120 stjerner til at spille som Luigi. Faktisk er mange niveauer er let spilbare med Luigi, og du får mulighed i begyndelsen af ​​niveauet. Når du slå spillet, kan du spille som Luigi for ethvert niveau, du gerne vil, men du holder de samme stjerner og statistik.

1. Yoshi

​​Den første mærkbare forskel er nok det mest talte om en: Yoshi. Og du behøver ikke at vente længe på at søde Yoshi handling. Du får ham i den anden galakse. Så snart du hop på yndig dinosaur ryg, du straks have den samme følelse af eventyr og spekulerer som du gjorde, da du første gang monteret Yoshi i Super Mario World
. Yoshi styrer yndefuldt, så fint som hans Super Smash Bros.
karakter. Han er hurtig, han har en lang "double jump", og hans tunge aktiveres ved at pege markøren på enhver fjende, du gerne vil. Fjender, Yoshi spiser generelt forvandlet til stjerne bits, bortset fra nogle med hårde skaller, Yoshi kan spytte ud igen, igen sigter med markøren. Selv til en første gang spiller dette kan synes skræmmende, er det ret let at lære, og for veteran, der allerede har indsamlet tons stjerne bits, det er ikke bare intuitivt, det er den eneste måde, det kunne være. Ligesom alle andre spil med Yoshi, får du ikke mulighed for at spille med ham i hvert niveau, men du gør for omkring en fjerdedel af de alle de stjerner, og i sidste ende, det er bare nok.

2. Yoshi evner

I andre Super Marios
, var der farvede Yoshis der havde forskellige evner og SMG 2
er ikke anderledes med den undtagelse, at det tilføjer en ny twist til hvad Yoshi kan gøre . Yoshi har tre evner, han vinder ved at spise visse frugter. Den første er en chili, som Yoshi spiser og derefter river med alarmerende hastighed. Alt hvad du kan gøre for at styre ham i denne tid er at vende ham og vente på, at fortage sig. Den anden er en blå frugt, der, når den spises, pustes Yoshi så han stiger for et sæt tid. Igen, kan du styre ham, men her kan du gøre ham holde vejret for at foretage små justeringer til hans kursus. Den tredje og sidste frugt er en gul pære, der lader Yoshi belyse platforme, der ellers usynlige og uhåndgribelige. Således er det kun når Yoshi har spist frugten kan han stå på eller se disse platforme. Selv hvis du ved, hvor platformene er, hvis du forsøger at springe til en uden at bruge frugt, vil du falde til din død. Men her er det, der gør spillet store-disse elementer er ikke bare spredt om hvert niveau. Nej, der er hele niveauer designet omkring hvert punkt. For eksempel den chili niveau er en serie af lange platforme og vægge som en lang væddeløbsbane at Yoshi kan zip ned. Endvidere mens han kører op en væg, er det ikke grovhed, som holder ham der, men sheer hastighed. Som et eksempel, hvis Yoshi rammer en forhindring på væggen, vil han falde ned ad væggen, tvinger dig til at gå tilbage til begyndelsen, hvor rød peber blev fundet. Endelig, som blev udviklet i SMG 1
, hver af disse egenskaber har en frist. Så hvis Yoshi platform-finding lys er begyndt at falme, skal du finde en anden gul pære for at re-lyse.

3. Bor Kostume

Selvfølgelig Yoshi er ikke den eneste nye tilføjelse til Mario arsenal. Mario første nye våben er boret "kostume." Det er ikke så meget et kostume, da det er en kæmpe boremaskine, at Mario opfanger og holder over hovedet. Mens du holder det, er han begrænset til kun regelmæssige spring. en shake af controlleren vil dog sendt Mario boring gennem hvad overflade han er på, indtil han når den anden side. Indrømmet, skal overfladen være smuds-han kan ikke bare bore Willy-nilly- fordi spillet gør brug af at gøre Mario finde de rigtige steder at bore. Boring kan synes simpelt nok, men det kan give mulighed for nogle underlige level design. Forestil Mario er på en planet, der har to sider, top og bund, hvor tyngdekraften er vendt på hver. På den ene side er en gigantisk snavs søjle, hvorpå der sidder en slags genstand for Mario ønske. Der er ingen mulig måde at nå dette mål, indtil du indser, at du kan bore gennem planeten, find den tilsvarende patch af snavs for gigantisk søjle, og bore igen gennem det, så Mario springer ud på toppen af ​​denne uopnåeligt platform. Dette er en simpel forklaring. Forestil dig en række af disse forbundne søjler, således at hver enkelt giver dig adgang til at bore til den næste i en bestemt rækkefølge. Igen, som for Yoshi, niveauerne med øvelser er designet rundt ved hjælp boret effektivt og opfindsomt.

4. Cloud kostume

Mario andet nyt våben er skyen kostume. Ligesom bi kostume fra SMG 1
, skyen kostume giver Mario at gå på cloud-platforme. Det giver også Mario at oprette op til tre cloud-platforme nedenunder ham ved at stille Wiimote. Dette, kombineret med vel-timede spring, giver Mario mere frihed for efterforskning, end han nogensinde har haft før, med undtagelse af den røde stjerne fra SMG 1 Hoteller, som tillader ham at flyve. Skyen kostume er nok det mest anvendte kostume i Super Mario Galaxy 2
, og med god grund: det er den mest alsidige. Ikke alene kan Mario hoppe på skyer og skabe platforme, men i kostumet, han er lettere og kan hoppe og forblive i luften i længere tid. Også de cloud-platforme reagerer på luftstrømme, så Mario kan i realiteten skabe sit eget bevægelse platform, der både kan hjælpe eller hindre afspilleren. Og fordi Mario kan genopbygge sin platform forsyning ved at finde en anden sky blomst, der er niveauer, hvor Mario skal rejse fra blomst til blomst, og mindst en boss hvor Mario, for at besejre det, skal hoppe fra sky til sky højt over jorden for at undgå projektil og andre forhindringer.

5. Rock Kostume

Den endelige kostume til Mario er kampesten /rock kostume. Dette giver Mario, igen med et svirp af controlleren (spil vidunderlige kontrol ordningen indebærer kun tre knapper, en analog stick, og controlleren svirp, der giver Mario at spinde eller bruge nogen særlig angreb), til at rulle ind i en kampesten og skål over enhver fjende, der er foran ham. Da han vil, kan han kun hoppe og kontrollere sig selv retningsbestemt. Sure, har denne idé eksisteret siden de dage i Marble Madness
, men den måde sin anvendt her er genial. Et niveau, der er udstyret med rock kostume er en serie af lokket-out bowlingbaner med skrækslagne søger stifter, Mario skal vælte for at få nok point til stjernen.

6. Blaster fra fortiden

Nintendo kastede i nogle af de gamle dragter så godt, herunder bi kostume og ilden blomst kostume. Men igen, dette er SMG 2
og udviklerne bliver, hvem de er, disse kostumer bruges i helt forskellige måder, eller i det mindste, i forskellige sammenhænge. For eksempel, i stedet for en is-niveau, der er en sne niveau i SMG 2
, og ilden blomst er det primære værktøj til Mario at bruge her. Det bruges til ét formål alene, at ødelægge gigantiske sne statuer af Bowser og Goombas. Du vil ikke finde nogen fakler til lys. I andre dele af spillet, er ilden blomst bruges til at ødelægge et rum fuld af kasser under en stram tidsfrist, blev de samme måde bomber bruges til at ødelægge papirkurven i SMG 1
.

Tweaks

Lad os tale om flere ting, der blev bragt tilbage fra SMG 1
. Ud over de elementer der allerede er nævnt, er der mange referencer til det første spil. Rosalina, kvinden, der kørte rumstationen i den første, er tilbage for at hjælpe dig ud for niveauer, som du kan have fået fast på ved stort set at spille det niveau for dig. Det rullende bold, der er kontrolleret af den controllere bevægelse er tilbage så godt, men denne gang niveauerne er mere tilgivende og sjovt at spille. I SMG 1
, kan du ride en manta ray omkring en ophængt forløb snoede vand. Niveauerne involverer manta ray var svært at spille og som regel resulteret i mange dødsfald lige ved veering ud af kurs. I SMG 2,
dette erstattes af en fugl, som du kan tage kontrol over hvilke flyver gennem en smukt afsmeltet skov og senere omkring overfladen af ​​en enorm raket skib. Disse niveauer er så meget sjovere at torturous manta ray niveauer, denne anmelder skammede for evigt tænker tanken om at styre Mario med enkle bevægelser til at være åbenlys lefle mod Wii kontroller. Nej, den nye motion control niveauer er en åbenbaring og er sjove at spille i stedet for kedelige.

Prankster Comets

En anden ting, der er vendt tilbage, er udfordringen. For mange, Mario er et casual spil for casual spillere, men dette kunne ikke være længere fra sandheden. Sure, hvert niveau ved første synes let og ligetil, men nogle af de skjulte stjerner er regulært nasty at opnå, og når du begynder at få kometer (i dette spil, er kometer vundet ved at finde hemmelige komet mønter i hvert niveau, ligesom < em> New Super Mario Bros. Wii
), som også var i det første spil, du begynder at stå over niveauer, der er tæt på umuligt. Kometer i det første spil havde fire sorter: hastighed, fart med en klon, lav sundhed, og lilla mønter. Nu, hver komet er specifikt for den pågældende plan. Så mens hastigheden er der stadig, og kloner (ændret i dette spil, så de følger din vej og såre dig, hvis de fanger op) er så godt, nogle komet niveauer er bare helt forskellige enheder, som en konkurrence for at score en vis mængde point ved at hoppe på hinanden følgende fjender mv niveauet af udfordring, at disse kometer opdrage dette fra et casual spil til en vanvittig hardcore én at selv de bedste Modern Warfare 2
veteraner vil have problemer med. SMG 2
vil vise sig en hård spil at slå. Men for completionists, det er mere som et spil, der vil tvinge dig til at sende din Wiimote flyver gennem dit tv, og ikke bare fordi du ikke var iført remmen.

Ice-Skating

En af de bedste dele af Super Mario Galaxy 1
er tilbage: skøjteløb. Og i SMG 2, får du til is-skøjte til dit hjerte indhold. Faktisk vil du endda få en chef til at kæmpe, mens skøjteløb. Igen mekanikken bag styre skating Mario er så intuitiv og sjov, vil du spekulerer på, hvorfor de ikke havde tænkt på denne vidunderlige koncept før SMG 1.
Level Design

Endelig niveau design skal være diskuteret, da det er det vigtigste om dette spil. Super Mario Galaxy 2
øger legende forhold mellem Mario og alvor i mange geniale måder. Et aspekt af fysikken SMG 2
bruger det kun blev antydet i det første er tanken om indpakning to dimensioner omkring tre. For at visualisere dette, forestille en myre på en flad overflade. Myren kan kun gå uendeligt frem og tilbage eller uendeligt venstre og højre. Så det er effektivt i to dimensioner. Nu sættes der myre på en tyk ledning. Myren stadig bevæger front /ryg og venstre /højre, men det kan kun flytte uendeligt i en af ​​disse retninger. I den anden retning, er det afgrænset af omkredsen af ​​tråden. Der er niveauer i SMG 2 Hoteller, som er nøjagtig dette. I virkeligheden er dette tilfældet i den allerførste galakse du vil spille, hvor Mario er side-rullet omkring et rør. Dette adskiller sig fra Mario bliver på en stor tredimensionel cylinder, fordi der han har bevægelse i alle tre dimensioner. Hvis der er et hul i denne del af det niveau, kan Mario falde evigt, konstant indpakning omkring røret. Denne type af at lege med fysik er et perfekt eksempel på, hvorfor Miyamoto og Mario holdet er ikke bare nok den bedste niveau designere på planeten, de er kunstnere.

Beyond hvad der allerede blev drøftet, SMG 2
tager frøene plantet i SMG 1
og vokser dem i høje træer af smukke niveauer.
hvad Else?

Beyond hvad der allerede blev nævnt, er vores andre sanser, Mario, selv om kun ved hjælp af Wii 480i maksimale opløsning, er smuk. Ved at bruge en tegneserieagtige farver og figurer, SMG 2
behøver ikke at være realistisk i visuelt design. Men hvad det er i stedet, er levende og i live. Hver farve springer ud fra skærmen hver tekstur er recognizeable, hver fjende er godt designet hver boss er udfordrende (og søde), og hver eneste af Mario bevægelser er flydende og yndefuld. Den inciterende score, komponeret af en rigtig orkester er tilbage så godt, selv om det for mig det ikke var så godt som SMG 1
. Men for hvad scoren mangler i innovation (og det er ikke til at sige, at mange af de temaer ikke er gode, de er), det gør op for i nostalgi. Forvent at høre både Yoshi tema, Isle Delfino tema, og to temaer fra Mario 64
, alle opdateret. Endelig kan og det lyde underligt kommer fra en Mario spil, men dialogen er, godt, sjovt. Ligesom, faktisk sjovt. Lubba, din Luma guide har en kynisk og nedladende sans for humor, og gør uophørlige grin med vores helt. Bowser er så vred over Mario modarbejde ham, som han er om glip af det sidste stykke kage. Lumas som guider dig gennem niveauer råbe ad dig at skynde sig eller sige undskyld til dig, når de falder bagud. Sikker på, det er ikke Mass Effect
, men det er uventet at finde en god idiomatisk engelsk Mario spil, der kunne faktisk gøre folk fnise.

Konklusion

Så er Super Mario Galaxy 2
så godt som alle siger det er? Svaret er nej. Det er bedre.

Der er bogstaveligt talt ikke noget jeg kan sige, der er dårligt om dette spil. Sure, der er nogle mangler i musikken, og nogle opkog fra den første Super Mario Galaxy
, men du kan ikke bebrejde Nintendo for at bringe tilbage, hvad de fans ønskede. Og sikkert, når de gør gentage det, de sætter nok af et spin på den for at gøre den nye igen. Super Mario Galaxy 2
er ikke bare den bedste spil, der nogensinde er kommet ud til Wii, det er en af ​​de bedste spil nogensinde er lavet. Periode. Det revolutionerer hvad folk tænker på, når de tænker på platformers eller Mario selv, eller hvad de tænker på, når de tænker på, hvad et videospil er.

Super Mario Galaxy 2
er en glæde at spille. Selv på dine mest frustrerede, vil du blive alt for inspireret til at prøve et niveau igen end at slukke for Wii. Dette spil har den ultimative replay værdi: sjov. Det er bare så pokkers sjovt som du ønsker at spille det igen og igen, og du vil, og ikke bare for at få alle de stjerner og den groovy hemmelighed, du får fra det.

Hvis du ikke har en Wii, dette spil er god nok til at købe en. Selvfølgelig bør du få SMG 1
så godt, hvis du kommer til at gøre det. Ikke alene er det et af de bedste spil nogensinde er lavet, er det et af de bedste spil-spiller oplevelser, du vil have. Det bør ikke være en overraskelse, at fra os, Mario får en perfekt score, for selv om det er lidt ufuldkomne, det er så langt, og over alt andet i sin genre, for at give det noget mindre end fem stjerner ville være fornærmende. Nu, hvis du vil have mig undskyldt, jeg har et par flere stjerner til at få.