Spil Guider > videospil > alle video game > 'Quantum Conundrum' anmeldelse

'Quantum Conundrum' anmeldelse

Der er ikke nogen lille mængde kredit bundet til ens navn efter skabelsen af ​​en gameplay oplevelse som banebrydende og unik som den originale Portal Hotel (oprindeligt titlen 'Narbacular Drop "). Kim Swift har bevæget sig fra sin sensationsprægede senior projekt og dets bemærkelsesværdige efterfølger, og taget en ledende rolle på Airtight Games til at bringe fans af fysik gåder og platformspil et helt nyt eventyr, Quantum Conundrum
.

oddsene er stablet mod Swift nyeste spil stående op mod det geniale i hendes tidligere arbejde, men der er sikker på at være en horde af spillere ivrige efter at se, hvad andre puslere kan opfostrede fra samme fantasi. Quantum Conundrum
er helt sikkert et helt andet dyr, men er den i stand til at køre med sin forgænger?

First off, er det vigtigt at dæmpe forventningerne før forklare, hvad forhåbninger Quantum Conundrum
er. Spillet er ikke Portal
, og det er ikke forsøger at være. I forsøget på at være noget helt - godt, ikke helt
- anderledes, en helt ny fysik puslespil med en sans for humor er blevet skabt, der helt sikkert findes inden for samme genre som sin forgænger, men er anderledes i flere vigtige måder. Nogle af disse forskelle giver overraskende underholdende tilføjelser til grundlæggende gameplay, mens andre ikke kan hjælpe, men tilbyde en oplevelse ikke helt så bemærkelsesværdig eller betagende som Swift debut titel.

Fra et tonalt synspunkt, temaerne og karakter af Conundrum
er langt mere munter, finurlige og barnlig, placerer spilleren i rollen som en ung dreng ankommer til Quadwrangle Manor - hjemsted for hans gale videnskabsmand onkel. Det synes en af ​​forskerens eksperimenter med dimensionelle kløfter har deaktiveret Manor elektriske generatorer, forlader unavngivne Quadwrangle unge til at følge i fodsporene på sine forfædre og redde sin amnesiac onkel fra en lomme dimension.

De faser af spillet er struktureret omkring aktiveringen af ​​en generator, der kræver beherskelse af hver dimensional energi undervejs. Spilleren får adgang til hver dimension opdaget af Uncle Fitz - "Fluffy" (gør objekter lysere), 'Heavy' (gør dem tæt og uforgængelig), 'Slow' (bremser tid i forhold til spilleren) og "Reverse Gravity '( du får den ide) - at navigere de forskellige test kamre og rum i huset. De dimensionelle beføjelser kun brug, når objekter er nær til at interagere med, så masser leveres undervejs, med hjælp fra Onkel Fitz s Inter-dimensional Kinetic Entity -. Kendt som 'Ike' for korte

fantastisk absurditet, som beføjelserne er påvist, skal det pengeskab forvandlet til overdådigt legetøj igennem 'Fluff-givelse «eller en filmkorn tilføjet at vise tiden er aftaget, arbejde for konstant at lette stemningen og øge følelsen af ​​ungdommelig sjov. Den samme form for humor gennemsyrer meget af spillet, som robot assistenter skrige før den falder ned i en afgrund, og spilleren er konstant spottede af sin onkel via samtaleanlægget. Den generelle struktur og relation konstrueret minder stærkt om den, dannet med GLaDOS, men ikke nær så genialt skrevet eller fornærmende.

Med tonen og stemningen mærkbart lettet (nu helt passende og forståelig for yngre gamere) scenen er sat for gameplayet skal tilsvarende forenklet i navnet på godhjertet sjov. Og det helt sikkert er. Sandheden er, at puslespil af Quantum Conundrum
er sjældent ekstremt udfordrende eller kan stub spilleren og derfor ikke er i stand til at generere de øjeblikke "Aha! ', Som Portal
synes at stræbe til. Denne beslutning er tydeligvis ved design, men som opholder sig forpligtet til at bevæge sig fremad, skubber hver knap, der er til stede, og stole på tidligere tricks er næsten altid den bedste vej til succes.

De farverige og dynamiske miljøer sikkert tilføje til det øjeblik -til-øjeblik nydelse og underholdning, men meget lidt trial and error er påkrævet, da løsningen er meget lettere udledes ved at observere de elementer til stede, og de automatiske systemer på arbejdspladsen. Der er nogle få undtagelser, som vil give et øjebliks pause, men den sande styrke i Quantum Conundrum
ligger ikke i løsningen af ​​sine gåder, men i udførelsen af ​​deres løsninger.

Hver af de enkelte kræfter er i stand til at skabe deres egen følelse af sjov og evne på egen hånd, ligesom at smide en papkasse på tværs af et rum, gøre det til en tæt metal version af sig selv lige før bolden hopper ud en glasrude, der giver adgang til en nyt rum. Men kombinationen af ​​disse beføjelser i hurtig rækkefølge er langt den mest unikke og geniale gameplay på arbejdspladsen. Da ikke alle magt er tilgængelig på alle tidspunkter, er spilleren forpligtet til at komme op med interessante strategier og nye anvendelsesmuligheder for gamle redskaber hele tiden.

Det er denne manipulation af flere fysik værktøjer, der bringer det mest overraskende aspekt af < em> Conundrum
til livet: den platformspil. Fra et lead designer, der matchede fysik anomalier til barske miljøer og underforståede fortællinger, blev en omfattende og udfordrende platformspil forventes ikke. De mest udfordrende øjeblikke af platformspil i Conundrum
lytte tilbage til mere ... "frustrerende" øjeblikke af portalens afsluttende faser, men portrætteret her på helt nye måder, og, som sagt før, alle i forfølgelsen af ​​sjov en kreativitet .

spillet er spækket med øjeblikke, der vil fremkalde ren glæde og barnlig undren, ligesom første gang en fluffy sikker kastes i et hul, gør det muligt for spilleren at bremse tid nok til at bruge det som en hoppe point . Derfra dybden og kompleksiteten kun vokser, som borde og sofaer er "surfet" over store afstande ved at vende tyngdekraften med jævne mellemrum, eller springer fra ét flyvende objekt til et andet på forhånd tildelt stier. Spillet får væk med at gennemføre noget indlysende eller mindre udfordrende gåder, fordi den handling at løse dem er sjovt nok til at drive spilleren ind i det næste rum. Vejviser Vejviser Vejviser

Ulempen ved dette afvejning er, forudsigeligt, meget mindre af en følelse af realisering eller opfindsomhed. Ikke fordi udfordringerne er nemt - er de ikke, hvilket ofte kræver præcis timing og opmærksomhed - men fordi gåderne selv er mere beslægtet med forhindringer og opgaver end egentlige test af mental skarphed. For dem, der findes Portal
og dens efterfølger frustrerende stump, det er en god nyhed, men enhver, der fandt disse spil 'puslespil en kærkommen udfordring vil finde Conundrum
' s testkamre meget mere ligetil.

de bedste gåder kræver lateral tænkning - at kende alle spor til løsningen er til stede, men venter på dele, der skal sættes sammen mentalt før fremgangsmåde bliver klar. Da svarene på spillets gåder stole på gennemførelse af mekanik i stedet for sand puzzle-løsning er det i handlingen tilfredsstillende, men gribe er stort set fraværende. Tilføj det faktum, at en udfordring eller forhindring kan overvindes på flere måder af varierende kompleksitet eller opfindsomhed, og glæden og tilfredsstillelse at have opdaget den
løsning er stærkt savnet.

Da der, er der ingen tvivl at fans af Swift tidligere arbejde vil finde dette en meget mindre bred erfaring. Ikke helt 'Portal: The Platformspil, "men meget tæt på. Ved at placere det sjovt i løbet af frustration puslespillet aspekter af spillet aldrig rigtig skinne så lyse som de kunne, hvis prioriteres højere, hvilket klart er hensigten. De bedste øjeblikke af sit platformspil er så godt som genren kan få, men ville have været velkommen i endnu større tal. Sagt, potentialet for disse systemer, og denne ejendom som helhed har vi mere end glade for at se, hvad der vil ske næste gennem DLC eller endda fremtidige rater.

Spillet kan være blevet set på som en anden revolutionær fysik mesterværk fra sindet bag Portal
, men resultatet er langt mere imødekommende for både fans af platformspil i almindelighed, og dem, der tilbad den åndelige forgænger. Uanset hvad, den erfaring er en, der enten gruppe absolut gerne vil opleve. Og til den pris, det er en af ​​de bedre 3D-platformspil til rådighed overalt.

Quantum Conundrum
er tilgængelig til pc nu via Steam. Det vil blive frigivet til download via PSN 10. juli og Xbox Live Arcade den 11. juli, for USD 14,99 $. Spil Rant spillede pc-versionen til gennemgang.

Følg mig på Twitter @andrew_dyce.