Spil Guider > videospil > alle video game > Anmeldelse: Livet er Strange

Anmeldelse: Livet er Strange

Livet er Strange
er den nyeste tilbud fra Dontnod, udviklere af Husk mig
. Mens deres første spil vundet noget gennemsnitlige anmeldelser, har den franske udvikler flyttet væk fra tredjepersons action-genren til at levere en ny oplevelse i samme ånd som Telltale Games 'populære adventure-serie.
Den indledende episode af Livet er Strange
& ndash; rammende titlen 'Chrysalis' & ndash; begynder med en ildevarslende mareridt sekvens af freak vejr hærger landskabet, så kun ødelæggelse bag og en truende følelse af bange anelser, der synes at understrege den ellers rolige tone, der følger & ndash; selv optræder måske som en legendariske stilhed før stormen
fiktive by Arcadia Bay i Oregon giver en passende kulisse for fortællingen, Pacific Northwest ofte optræder som den ideelle kulisser for historier om mystik og mærkelige hændelser & ndash.; og med en titel som Livet er Strange
, man kan helt sikkert forvente en historie om lignende intriger. Måske bedragerisk, forudsætningen er noget, men. Spillerne påtager sig rollen som Max Caulfield, en atten årig gymnasieelev, der har påtaget sig et stipendium på Blackwell Academy & ndash; en prestigefyldt, omend fiktive kunstskole. Så vidt, så normal.
Som et tegn, Max overholder de typiske egenskaber, som man kunne forvente fra en introvert & ndash; stille, læ og decideret mangler selvtillid. Disse er alle træk, der gør hende overraskende relatable som et tegn. Max er usikker på sig selv og sine talenter, og skal lære at komme ud af hendes shell & ndash; således et passende titel af kapitlet. Kloge bog læsere blandt jer kan genkende hendes navn som en henvisning til den klassiske JD Salinger roman Forbandede Ungdom
, selvom Max er meget mindre af en curmudgeon end karakteren af ​​Holden Caulfield.
Efter sin foruroligende vision, og en kort introduktion af nogle af spillet & rsquo; s støbt i hendes fotografering klasse, Max beslutter sig for at opfriske i vaskerum forsynet hvor & ndash; i form af en sommerfugl flagrende ind gennem en slids & ndash; vi bliver introduceret til en anden subtil reference, film fra 2004 The Butterfly Effect
. Meget gerne den film, Life Is Strange
leger med lignende temaer tidsrejser og konsekvenserne af at ændre tidligere erfaringer i vores liv. Dette førte til nogle håb om, at Ashton Kutcher ville gøre en overraskelse udseende. Men han aldrig
Det er på dette punkt, når fortællingen skifter til en mørkere tone.; en mandlig studerende går ind på toilettet og begynder mumler for sig selv om at begå voldshandlinger. Resterende skjult, Max roligt bemærker som en anden elev - en ung kvinde med temmelig slående blå hår - vandreture i og begynder at argumentere med den unge mand. Dette skulle vise sig at være ikke den mest forsigtige beslutning men som han afslører en skjult skydevåben og begynder at true hende, i sidste ende hævder hendes liv.
Efter denne traumatiske begivenhed, fortællingen tager en tur til det uortodokse da Max opdager, at hun har den latente evne til at manipulere tidens lineære tid, så hun kan spole tilbage tid med et par minutter. Ikke nok til at gøre en alvorlig indflydelse på verden, men tilstrækkelig til at forhindre mordet på den blå-hår kvinde i vaskerum forsynet. Stillet over for den vantro karakter af hendes nyfundne evne, Max - og i forlængelse spilleren - nu har ansvaret for at udnytte denne magt.
Det er her temaerne i The Butterfly Effect
begynde at komme i spil, som enhver ændring, at Max gør ved at vende tilbage tid baglæns vil få konsekvenser. Andre end denne mærkelige nye magt i at styre strømmen af ​​tid, ting synes relativt normale ved Blackwell Academy - det er bortset fra forsvinden Rachel Amber, en studerende, der deltog i skole, der forsvandt under mystiske omstændigheder flere måneder før begivenhederne i spillet . Dette bliver snart centralt for fortællingen, og hjælper med at opbygge mysteriet, at man er kommet til at forvente fra denne oplevelse.
Blackwell selv som en indstilling travle med de sædvanlige troper og figurer sømmer en high school kultur, med Max bliver stand til at interagere med disse tegn. Hver samtale vil præsentere et valg, og mange af de beslutninger, du foretager, vil få alvorlige følger. Et eksempel, der stod ud som temmelig fremtrædende var en scene, hvor den stedfar af en ven er berating hende over hendes brug af narkotika, mens Max forbliver skjult i et skab. Har du vælger at træde ud og tage faldet for din ven, risikere dit stipendium i processen? Eller har du forblive skjult og se som hendes stedfar fortsætter sin misbrug? Disse er blandt nogle af de valg, du skal foretage, og de konsekvenser, du skal beskæftige sig med som spilleren.
Mens Livet er Strange
er spækket med spændte situationer og vanskelige beslutninger, meget af den spillet føles temmelig mellow som Max lærer om hendes nye omgivelser, socialiserer med de andre studerende på Blackwell og forsøg på at få mening ud af sine nye evner. Som et videospil, hvis det endda kan kaldes sådan, Livet er Strange
ikke overholder den typiske metode et videospil - drevet af en narrativ mål snarere end en objektiv mål, harkening tilbage til tidligere grafik eventyr som Hideo Kojima s Snatcher
eller en nyere udbud i form af 2010 s Heavy Rain
- om end med en meget anderledes atmosfære og tone. En anden mere passende analogi ville være at vende tilbage til omtale af Telltale Games 'samling af adventure spil.
Kort sagt, i stedet for at trykke på afspilleren med en række objektive markører og checkpoints, Livet er Strange
håndværk en overbevisende historie vævet sammen med et væld af figurer. Du kunne forveksles til at tro dem til at være typiske high school arketyper, men læser dybere ind de studerende på Blackwell vil du opdage, at de besidder mange lag af dybde. For eksempel, en cheerleader du taler med kommer på tværs udadtil så jovial og høj humør, men alligevel rummer en mørk hemmelighed. Solid og troværdig karakterisering er afgørende i et videospil, hvor dens største aktiv er historie.
Ligeledes den verden, spillet er sat etablerer sig som sin egen karakter med mange finurlige måder at interagere med miljøet. For eksempel i en af ​​spillets mere rolige sekvenser, jeg skiftede på hi-fi i Max 'værelse og afslappet til lyden af ​​José González er' Crosses ". Det var på det punkt, at jeg vidste, at jeg var helt fordybet i en verden af ​​ Livet er Strange
- og jeg elskede det
Beyond fortællingen, der er mange puslespil sekvenser, der indebærer anvendelse. af Maxs nyfundne tid ændring beføjelser, som blev temmelig dygtigt gjort, og ikke føle, at de tidsmæssigt på - en fælde, som jeg har set en række andre spil falder i når bestræber sig på at anvende et puslespil element. Man kunne forledes til at sige sådanne bemærkninger om en mere action orienteret titel, men i et spil som Livet er Strange
, at få dette aspekt højre er afgørende -. Og heldigvis, de leverede
Life er Strange
er bedømt som & quot; M & quot; for Ældre, og åbningen udspil af sin første episode maler et passende voksen og moden fortælling. Med tegn, der er meget menneskelig og relatable, en historie, der kommer på tværs som en sund kombination af normale og alligevel overbevisende mærkeligt. Meget gerne selve livet!
En engagerende, kvalitet stykke underholdning.
9.5 ud af 10
En kopi af spillet blev leveret af udgiveren. Livet er Strange er frigivet i episodisk format.