Spil Guider > pc spil > alle pc > Anmeldelse: Persona Q: Shadow of the Labyrinth

Anmeldelse: Persona Q: Shadow of the Labyrinth

Review: Persona Q: Shadow of the Labyrinth

Persona 4 Golden
på Vita var virkelig imponerende. Spillets historie og figurer virkelig ramt et sweet spot for mig og efterlod mig en fan af serien samlet, hvilket fører mig tilbage til Persona 3 Portable-og de to spil 'ledsagende anime udgivelser.

annonceringen af ​​et nyt spil i Persona
familie, Persona Q: Shadows of the Labyrinth
, kom som en velkommen overraskelse. Spillet er lidt anderledes end sine forgængere, men da det virker som en slags crossover begivenhed byder karakterer af Persona
3 og 4 i et nyt eventyr, indrammet i gameplayet stil af Etrian Odyssey
dungeon-crawler serien. Historien ser du vælge en af ​​de to grupper af Persona-brugere til at fungere som din primære fest og historie fokus, med resten med på turen, samt tilføjelsen af ​​to nye amnesiac figurer, Zen og Rei. Uanset hvad, du ender i en skæv version af Yasogami High School (den vigtigste indstilling af Persona 4
) med din mission for at udforske den mystiske fangekælder, der har optrådt under den. Ved at gøre din vej dybere ind i denne dungeon, din fest håber at låse Zen og Rei hukommelse og til sidst finde deres vej hjem.

Nu dungeon-crawling er ikke noget nyt for Persona
serien, men det tager en lidt anden form, denne gang. I de vigtigste-serien spil fangehuller randomiseres, varierende hver gang du vove sig ind dem. For Persona Q
dog dungeons er statiske - forskellen er, at du er nødt til at kortlægge det ud selv. Den nederste skærm er præsenteret som en tom gitter, når du indtaster hver etage af fangehullet, med vægge i din umiddelbare nærhed midlertidigt vist. Den walkable gulv automatisk kortlagt firkantet-by-square som du bevæger dig gennem verden, men alle andre detaljer forbliver umarkeret. Brug af pennen er det op til dig at trække ud vægge og døre, fremhæve punkter af interesse, såsom kister og on-marken fjender, og langsomt kortlægge din vej til næste etage. Spillere opfordres til at forfølge denne kartografi sub-spil med specielle belønning kister, der kun åbent efter gulvet har været 100% udforsket.

Oprindeligt dette kort beslutningsproces element i spillet er, hvad der gav mig pause om Persona Q
. Tanken om at skulle manuelt kortlægge alle dele af spillet virkede som en kedelig frikvarter extender, men her er den ting ... Det er super sjovt. Hvem vidste! At være i stand til at markere sig genveje, efterlade noter for mig selv og få denne følelse af tilfredshed, når jeg 100% et gulv er blevet min favorit del af spillet. At tage sig tid til at gøre det kan du niveau op samtidig, idet fokus væk fra slibning og omdirigere den til at tegne en masse linier på et gitter. Det er en overraskende enkel, men smart design beslutning, der virkelig giver dette spil - og i forlængelse heraf, Etrian Odyssey
serien -. Noget nyt at gøre dette spil skiller sig ud fra andre rollespil til nye spillere

det er ikke til at sige bekæmpelsen side af gameplay er dårlig ved sammenligning. Battles præsenteres som en sammensmeltning af traditionel Persona
Etrian Odyssey
kamp. Fjender præsenteres som 3D-modeller på en 2D plan (tænk på den måde Dragon Quest
kampe er lagt ud), og som sådan kampe er for det meste vist fra en fast vinkel. Hver af dine fem partimedlemmer kan træffe foranstaltninger, plus særlige færdigheder, der kan aktiveres ved din navigator karakter til at hjælpe dem. Seriens forvirrende-når-du-start-out flytte navne fortsat anvendes (selvfølgelig 'Agi' betyder 'brand angreb «, naturligvis). Hver figurs kampstil er fremført fra deres vigtigste spil; P3
's Junpei og Hovedperson brug sværd, P4 s
Yukiko bruger fans, og så videre.

Deres Personas (hovedsagelig tilkalde spiritus bundet til deres personlige identitet) forbliver de samme som godt, men med et twist. Hvor tidligere kun hovedperson tegn kunne bruge mere end én Persona, kan hele partiet nu udnytte både deres vigtigste Persona samt en "Sub" Persona. Sub tillader hver karakter at forøge deres skillset og statistik ved hjælp af en anden Persona du indsamler gennem kamp. Dette giver dig mulighed for at sprede din partis skillset, men også lader du tilsidesætte deres base-niveau nytte. Hvis du kan lide både Chie og Akihiko, men ønsker ikke at overbelaste din fest med Slagsbroder-type, ikke-magi-bruger tegn, kan du give dem subs, der giver magi eller status effekt færdigheder til at gøre dem mere bredt anvendelig. Det er et smart træk, der giver dig mulighed for at spille med dine foretrukne partimedlemmer, uden at skyde sig selv i foden

Efter alt, det er hvad dette spil kan koges ned til -. Fanservice. Det er en mulighed for at tilbringe mere tid med de tegn og verden du elsker, og det er ikke en dårlig ting! Spillet tager sig til at respektere de tegn det præsenterer, og ikke vride dem til at passe den nye indstilling. Selv om de ikke kan være så nuanceret som de var i deres respektive kampe, kernen i hvert tegn fortsætter. Chie elsker kød, Shinji er en meathead (med flair for håndværk). Akihiko elsker at Brawl og Junpei er en goofball der tror, ​​han er helten i historien. De forenklede beskaffenheden af ​​karakteriseringer er afspejlet i spillets grafiske stil med partiet præsenteres som enklere, karikerede udgaver af deres normale karakter modeller (hvilket gør dem 100% mere yndig, bare FYI). For det meste de oprindelige stemme støbte afkast samt - eventuelle undtagelser fra denne er gode nok lyd-alikes, at de ikke straks modregne eventuelle advarselslamperne i mit sind

Mens dette spil er rettet mod fans. af Persona 3 fotos og 4
, det er ikke afspilles for nyankomne til franchisen. Nikker er lavet til hver spillets plot og begivenheder, men det er mere at tilføje smag end at informere begivenhederne i Persona Q
. Den største udfordring kan være i hurtig indstrømning af tegn. Jeg spillede Persona 4
side af historien, som jeg er mest fortrolig med dette spil, og de tidlige begivenheder præsentere hele partiet på én gang - hvilket er fint, hvis du ved, hvem de er. Derimod er jeg mindre fortrolige med de Persona 3
afgivne stemmer som jeg ikke er færdig med spillet - så når den fulde parti viste op på én gang, det var lidt af en overbelastning. Hvorfor er der en hund og en robot dame i partiet? Jeg har ingen ide! Introduktioner er lavet i et forsøg på at lette dette, men det er stadig en smule disharmonisk uden forkundskaber.

Alt i alt, er spillet en solid erfaring med masser af belønninger for allerede eksisterende fans af franchisen. Gameplayet præsenterer en sjov miskmask af det velkendte og det nye, og belønner flid i nye og spændende måder. Jeg ser frem til at køre gennem hele historien om Persona 3
før tackle den side af Persona Q
, så jeg fuldt ud kan nyde, hvad der er blevet skabt her. Nu får din kompas og starte kortlægning

Persona Q: Shadow of the Labyrinth blev revideret ved hjælp af en salgsfremmende kopi af spillet på Nintendo 3DS, som leveret af udgiveren.